Minister De Jonge verkiest verhuurders boven huurders

In het voorjaar dacht minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening nog de golf van onrust en woonprotesten over uit de hand lopende huurprijzen te dempen door bestaande prijsregulering door te trekken naar huren van 1.000 tot 1.250 euro. Na protest van projectontwikkelaars en verhuurders kiest hij nu tegen het belang van huurders voor de laagst mogelijke variant.

Minister De Jonge verkiest verhuurders boven huurders

Huurprijsbescherming is noodzakkelijk

In een verhitte woningmarkt zijn huurders niet beschermd tegen woekerprijzen die “marktconform” worden genoemd door verhuurders. De Federatie Huurders Commerciële Sector voert al jaren actie voor huurprijsregulering tot 300 punten. Dit is verstrekkender dan het plan dat minister de Jonge in het voorjaar aankondigde. Toch was de Federatie HCS hoopvol dat de minister een groot segment van huurders in de vrije sector wilde beschermen tegen oneerlijke prijzen en hen toegang wilde geven tot de huurcommissie om misstanden recht te zetten.

Gezwicht voor lobby van verhuurders

Het plan voor huurprijsbescherming in de vrije sector tot mogelijk 1.250 euro leidde de afgelopen maanden tot protesten van projectontwikkelaars en verhuurders. Onzekerheid over hun rendement leidde tot aankondiging van bouwvertraging. De minister geeft nu zekerheid en kiest voor de laagste variant: bescherming tot 1.000 euro. Door deze keuze lopen bijna 100.000 huishoudens huurprijsbescherming mis.[1]

Huurders verdienen ook zekerheid

“Huurprijsregulering doet niets meer dan huurders de garantie geven dat zij een eerlijke prijs betalen die past bij de kwaliteit van hun woning. Door deze grens van 1.000 euro kunnen huisbazen in de toekomst nog steeds aan veel middeninkomens en andere vrije sector huurders woekerprijzen vragen voor een woning van slechte kwaliteit”, zegt Janhuib Blans, voorzitter van de Federatie Huurders Commerciële Sector.

[1] Stec-groep, Verkenning beleidsopties voor huurprijsregulering van de vrijesectorhuur (2021), 12. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2021/09/01/verkenning-beleidsopties-voor-huurprijsregulering-van-de-vrijesectorhuur