Oproep aan Tweede Kamer: bescherm huurders tegen enorme huurstijgingen

De Tweede Kamer stemt deze week over moties van Kamerleden Henk Nijboer (PvdA), en Sandra Beckerman (SP) en Sylvana Simons (BIJ1) moties om huurders tegen enorme huurprijsstijgingen te beschermen. De Federatie HCS roept de Tweede Kamer op deze moties te steunen en huurders te beschermen tegen de gevolgen van de stijgende inflatie.

Oproep aan Tweede Kamer: bescherm huurders tegen enorme huurstijgingen

Koppeling huurprijsstijging en inflatie

Sinds 2021 moet de initiatiefwet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten huurders te beschermen tegen hoge huurstijgingen. Deze wet stelt de maximale huurverhoging op het inflatiecijfer plus één extra procent. Deze wet kan huurders beschermen tegen excessen bij malafide verhuurders. Maar de koppeling van het inflatiecijfer en de extra één procent op dit inflatiecijfer kan betaalbaarheid voor huurders niet garanderen.

Hoogste inflatie in veertig jaar

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft bekend gemaakt dat de inflatie in januari met 6,4 procent is opgelopen tot het hoogste niveau in veertig jaar. Als de inflatie op dit jaar op dit niveau blijft kan dit in 2023 een enorme huurstijging betekenen.

Huurders maken zich grote zorgen. Huren mogen nu harder stijgen dan de inflatie en sluiten hierdoor niet aan bij de inkomensontwikkeling van huurders. Door de toegestane huurverhoging van 3,3 procent voor 2022 drukt voor sommige huurders fors op hun woonlasten.

Huurders in deze sector kunnen wel de helft van hun besteedbaar inkomen kwijt zijn aan de huur. De Federatie HCS spreekt regelmatig huurders waarvan de huur in de afgelopen jaren veel harder is gestegen dan hun pensioen of inkomen. Daarnaast wonen ook mensen met een laag of middeninkomen in de vrije sector die vanwege lange wachtlijsten en krapte op de woningmarkt geen passende betaalbare woning kunnen vinden.

Zorgen over betaalbaarheid

Huurders maken zich terecht zorgen over betaalbaarheid. Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat huurders in de vrije sector zich veel meer zorgen maken over de betaalbaarheid van hun woningen dan huurders in een gereguleerde huurwoning of eigenaren van een koophuis. Slecht de helft van alle vrije sector huurders houdt aan het einde van de maand geld over. Een grote groep, 37% van de huurders, moet zelfs spaargeld gebruiken om de vaste lasten of dagelijkse boodschappen te kunnen betalen. Er is ook een grote groeiende groep van huurders die nog meer moeite heeft om de eindjes iedere maand aan elkaar te knopen en rood heeft gestaan of rekeningen te laat betaald heeft vanwege geldgebrek.

Oproep aan Tweede Kamer

De Federatie HCS ontvangt veel signalen dat huurders zich nu extra zorgen maken over de stijgende inflatie. Zij worden ten slotte extra zwaar getroffen door de hoge inflatie omdat niet alleen de prijzen omhoog gaan, maar krijgen ook nog eens een huurprijsverhoging die zelfs hoger is als de inflatie. Huurders maken zich nu al zorgen over de financiële gevolgen van de maximaal toegestane huurverhoging op basis van de inflatie van dit jaar.

In een brief aan de fractievoorzitters en woordvoerders wonen doet de Federatie HCS een oproep om de volgende moties te steunen:

35925-VII-106 Motie van het lid Nijboer (PvdA) over het aanscherpen van de initiatiefwet over het limiteren van huurprijsstijgingen.

35925-VII-110 Motie van de leden Beckerman (SP) en Simons (BIJ1) over de huurprijsstijgingen loskoppelen van de inflatie.

U kunt de volledige brief hier lezen.